julia wennerlund !

Kategori: health.

steg ett: inställning

Jag nämnde tidigare i ett inlägg att jag känner att jag inte är där jag vill vara, rent psykiskt för att kunna nå mina mål. Det gångna året kämpade jag mycket med mitt välmående och lärde känna sidor av mig själv som inte tidigare sett. Och även fast det har varit ansträngande och verkligen tagit på krafter som jag inte haft, så har jag lärt mig så mycket. Mycket om mig själv, om hur jag hanterar tuffa perioder och svåra situationer, men också hur mycket mer jag är kapabel till. För jag är faktiskt det, kapabel till jävligt mycket. Det kommer att visa sig detta år. 

Det börjar nu, för mig och kanske någon annan som läser detta. Jag ska göra allt för att öka mitt välmående detta år, och framgång grundar sig i inställning. För en negativ inställning kommer inte att ta mig någonstans, inte ett enda steg i rätt riktning. Det leder bara till en negativspiral som tar mig längre ned och bort från mina mål. Jag är av naturen en väldigt optimistisk person och detta är en sida hos mig som jag måste börja stärka. Om jag börjar att kontrollera mina tankar, omvandlar de negativa till något positivt och alltid försöker se the big picture, så kommer det att förändra mycket för mig. Det kommer göra min vardag positivare och jag slipper försöka fånga all energi som jag avger när jag tänker negativt. Samtidigt har jag så mycket att vara tacksam över vilket också är enkelt att glömma bort när hjärnspökena tar över. För dem har vi alla, som påverkar oss på olika plan. 

Jag ansvarar för min egen framgång och nu står fokus på mig, detta är mitt första steg. 

 

Träning

Lite träningskläder som jag är sugen på att beställa hem

Har gått och fått en sån himla träningsmotivation på senaste. Antar att det är för att jag har varit hemma mycket senaste månaderna, pluggat körkortsteori och sen varit sjuk till och från hela våren. Har till och med haft sug för att springa? Det har jag aldrig. Börjar bli frisk nu iallafall och planerar att träna mitt första pass på måndag. Till nästa vecka ska jag klicka hem lite träningskläder också, lutar mot Nike-linnet och tjocktröjan då det är det som är i mest behov av!

Två bilder från dagen 

Idag är min första jobbfria dag sen i helgen vilket har varit så gött. Sov ut riktigt länge och övertygade mig själv att dra ut på en springtur i förmiddags. Sprang inte alls långt, utan bara 2,5 km men det är alltid starten på något! Ska försöka att börja springa mer regelbundet nu då jag har tappat så mycket kondition sen vi slutade innebandysäsongen. Efter springturen tog jag en snabb dusch och slängde ihop en sallad och åkte vidare till Elin! Elin, Jag, Sanna, Frida och Emma hängde där ett tag, åt det som vi hade tagit med oss och spelade lite poker på en filt utomhus. Väldigt mysigt! 

Ikväll tänkte jag försöka få med mig pappa ut på vägarna för att övningsköra lite men annars har jag inga planer. Kramar!

MIN TRÄNING

Från min weheartit

Tror att jag har nämt här att jag och Frida skulle börja "deffa" och att jag skulle berätta lite mer om det men det här jag helt glömt bort haha. Så gör det nu! Vill bara tilllägga nu innan jag börjar att jag inte precis är någon välrutinerad deffare (haha) och kan däremot inte allt osv. Frida och jag har valt att deffa på "vårat" sätt så att det ska fungera i våran vardag! 

Träning: 

Just nu tränar jag lika mycket som innan vi började just för att jag redan är uppe i så många pass. På måndagar och onsdagar har jag innebandyträning och ofta någon match på helgen. Sedan försöker jag och Frida gymma ungefär 3 gånger i veckan, vilket blir tisdagar (biceps, rygg, axlar), torsdagar (triceps och mage) och fredagar (ben och rumpa). Vi har gjort egna scheman som vi följer vilket gör det lite enklare att komma igång väl på gymmet. Just nu har vi också två idrottspass i veckan, ettt i idrottshuset och ett på Njoy. När vi är på Njoy kör vi oftast pass med klassen vilket ger mig ett tränings tillfälle till. Totalt så snittar jag på 7 träningspass i veckan. 

Har fått höra ganska mycket och ofta att man ska sänka vikten och öka antal reps när man deffar, men detta är ingenting vi har gjort då vi tror att vi stimulerar musklerna tillräckligt med att träna bra och tungt. Istället har vi börjat lägga in intervallpass och långdistanslöpning (på löpband) då det är ett utav de snabbaste sätten att förlora kroppsfett på, samtidigt som vi båda vill förbättra vår kondition. 

Kost: 

Kosten är den punkt som jag själv har märkt störst förändring på sen vi började. När man deffar ska man egentligen ligga på -500 kalorier per dag än vad ens tidigare dagsintag har varit, men varken jag eller Frida är ett fan av att räkna kalorier och det känns som att man tar det hela till en mycket seriösare nivå då vilket vi inte är beredda att göra. Vårat mål är att bygga muskler och få dem synligare vilket man får när man deffar eftersom att man oftast går ner i kroppsfett som resulterar i vikt. Vill verkligen påpeka att vi inte är ute efter att tappa kilon hit och dit utan verkligen för att bygga muskler! 

Även fast vi inte räknar kalorier så vill vi gärna göra det här med kosten ordentligt och har därför valt bort att äta vissa saker. Sötsaker som godis, fikabröd, läsk mm äter vi inte längre. Vi har minskat intaget av kolhydrater (vitt bröd, ris, potatis, pasta) och ökat intaget av protein (fet fisk, kyckling, kött). Många väljer att ta bort kolhydraterna helt vilket jag ser som fullkommligt omöjligt då jag behöver kolhydraterna speciellt innan innebandyträning för att orka och kunna hålla humöret uppe. Frukt och grönsaker åt jag redan mycket innan, men har även där ökat intaget. Här är lite saker som jag har börjat äta nu (och hoppas på att jag kommer fortsätta att äta efter deffen); mer kyckling (det bästa som finns), kvarg, hallon, blåbär, avokado, bulgur, nötter, mörkt fullkornsbröd samt gröt. 

Har hållt på med detta nu sen förra måndagen (3dje Mars) och tycker faktiskt att det fungerar väldigt bra. För mig är det allra jobbigaste att hålla mig borta från godiset och bemästra mitt galna sötsug men det blir enklare när man väl har bestämmer sig. Brukar försöka tänka att den där godisbiten inte är värt det jag redan har kämpat mig igenom, och att t.ex. förra veckan då skulle vara helt förjäves. Jag planerar att fortsätta med detta fram till 1 Maj och unna mig lite godis på påsklovet. Sen är det bara att hoppas på att det ger resultat!

13 februari

Jag & Frajd var twins idag på gymmet 

Började dagen med att åka till skolan för andra gången på snart 4 veckor (har varit så gött att slippa den skiten så länge!) för att ha spanska. Började jobba lite smått med en inlämningsuppgift som vi har fått men det var inte så farligt. Åkte sen till praoen och hjälpte pappa med lite småsaker till runt 15.00. Åkte sen upp på stan igen för att först fixa en liten grej till Patrik imorgon (verkligen inte något stort men som sagt tanken som räknas) och efter det mötte jag upp Frida för lite gym. Oturligt nog insåg vi att vi hade likadana tröjor på oss i samma färg så vi syntes iallafall under hela träningspasset! Lite komiskt haha. 

Juste!! Lunchade med Jennifer idag också, eller smög rättare sagt in i JB´s matsal och åt med henne haha. Längesen vi bara satt och pratade hon och jag så det var härligt. En av mina bättre barndomsvänner. Nu tittar jag lite på tv och har tänkt att förbättra mitt CV. Ska nämligen försöka söka lite jobb någon gång i nästa vecka. Oj vad vuxen jag låter? Det låter najs. Hoppas ni får en fin torsdagskväll, kram!

DM-Final

Lånad bild. 

Igår bevisade vi oss återigen då vi tog hem derbysegern mot Kumla! 4-3 slutade matchen och lyckades stänka in assist. I förmiddags var vi igång igen och då stod DM-final på schemat. När vi spelade DM så delade vi upp truppen i två lag (eftersom att vi är så många). Jag spelade då i 97/98 laget och vi gick inte vidare men det gjorde därimot 96:orna vilket resulterade i dagens final! Egentligen var det inte tänkt att jag skulle vara med, men fick hoppa in som reserv i sista sekund vilket jag absoult ställde upp på. Skönt nog blev ingen skadad (inga matchminuter då för min del) men jag och Johanna såg till och peppa tjejerna så något gjorde vi iallafall! Matchen slutade 3-2 till Åsbro då vi tyvärr vaknade till lite för sent och bara hann med 2st mål i sista perioden. Näst bäst i Örebro är vi iallfall, och jag kunde inte ha fått finare lagkambrater än dessa!

Träning

Första bilden är snodd från Fridas blogg och de två andra är tagna från Lisas kamera när vi var i Prag 

Förstod det som att ni var lite intresserade av att höra hur jag tränar och på vilket sätt jag lägger upp min träning. Bollsporter har alltid varit något som legat mig varmt om hjärtat och började spelade fotboll när jag gick i 4:an. I sommras slutade dock den karriären (haha annars hade jag varit Messi nu) för att fokusera lite mer på innebandyn som varit nummer 1 sen 6:an. I höstas började jag att gymma på Njoy med Frida. Gymmet ligger väldigt nära vår skola vilket är super smidigt och det är nästan aldrig så att det är fullt med folk. Eftersom att jag tränar innebandy måndagar och onsdagar (och ofta har en match på helgerna) så försöker jag att undvika att dubbelträna (mest för att inte ta ut mig) och gymmar därför 3 gånger i veckan, tisdag, torsdag och fredagar.

Mitt och Fridas mål med vårt gymmande är inte att bli bodybuilders eller att gå ner i vikt. Vi tränar för att vi vet att vi mår bra av det. De resultat som vi vill ha är egentligen att få lite synligare muskler, att bli starkare och att orka mer. Att kunna få den där tacklingen på innebandyn och inte falla ihop pladask på golvet. Att få snyggare hållning. Vi pratade med en PT och hon skulle tillsammans med oss göra upp ett träningschema men det slutade tyvärr inte bra. Vi tog därför tag i det själva, skrev ner övningar som passade oss och som skulle kunna uppfylla våra mål. Vi har valt att göra ett ganska varierat schema då vi vill stärka alla muskler i kroppen och inte bara en specifik kroppsdel (då vi vill se ett generellt resultat). Att skriva upp alla övningar som vi gör de tre gånger i veckorna känner jag är lite onödigt men här ser ni hur vi lägger upp det; 
Tisdag - Biceps, Rygg & Axlar 
Torsdag - Triceps & Mage 
Fredag - Ben & Rumpa 

Kosten är självklart en väldigt stor del av ens träning. Jag känner inte att jag behöver ett kostschema. Att räkna hur många kalorier man får i sig per dag eller äta mer protein än kolhydrater är inte min grej. Jag äter 3 stora mål om dagen och sedan lite mellis i mellan som frukt, smootie, en macka eller yoghurt med musli. Någonting som jag själv vet att jag borde dra ner på är sötsaker mitt i veckan då jag egentligen inte behöver äta det utan bara gör det "för att". Proteinpulver är dock någonting som jag är intresserad av att prova, samt olika vitamintillskott för att hålla imunförsvaret på topp. Om ni har några frågor eller om det är någonting som jag har missat att berätta så får ni jätte gärna kommentera det! Och träna för gudsskull för att ni vill må BRA och inte av någon annan anledning. 

SmartShake

"Vattenflaskan" som jag fick av Frida igår på julklappsbytet! Är supernöjd och tror verkligen att den kommer komma till användning. Något som är väldig smart och smidigt med den är (som ni ser på sista bilden) att den har två förvarningsdelar. En till piller och en större till proteinpulver. Har lite svårt för att svälja piller haha så det blir inga sånna vitaminpiller eller pumppiller men pulver facket hoppas jag på att kunna börja fylla redan till efter nyår då jag planerar att skaffa det!

Upp