julia wennerlund !

MIN TRÄNING

Från min weheartit

Tror att jag har nämt här att jag och Frida skulle börja "deffa" och att jag skulle berätta lite mer om det men det här jag helt glömt bort haha. Så gör det nu! Vill bara tilllägga nu innan jag börjar att jag inte precis är någon välrutinerad deffare (haha) och kan däremot inte allt osv. Frida och jag har valt att deffa på "vårat" sätt så att det ska fungera i våran vardag! 

Träning: 

Just nu tränar jag lika mycket som innan vi började just för att jag redan är uppe i så många pass. På måndagar och onsdagar har jag innebandyträning och ofta någon match på helgen. Sedan försöker jag och Frida gymma ungefär 3 gånger i veckan, vilket blir tisdagar (biceps, rygg, axlar), torsdagar (triceps och mage) och fredagar (ben och rumpa). Vi har gjort egna scheman som vi följer vilket gör det lite enklare att komma igång väl på gymmet. Just nu har vi också två idrottspass i veckan, ettt i idrottshuset och ett på Njoy. När vi är på Njoy kör vi oftast pass med klassen vilket ger mig ett tränings tillfälle till. Totalt så snittar jag på 7 träningspass i veckan. 

Har fått höra ganska mycket och ofta att man ska sänka vikten och öka antal reps när man deffar, men detta är ingenting vi har gjort då vi tror att vi stimulerar musklerna tillräckligt med att träna bra och tungt. Istället har vi börjat lägga in intervallpass och långdistanslöpning (på löpband) då det är ett utav de snabbaste sätten att förlora kroppsfett på, samtidigt som vi båda vill förbättra vår kondition. 

Kost: 

Kosten är den punkt som jag själv har märkt störst förändring på sen vi började. När man deffar ska man egentligen ligga på -500 kalorier per dag än vad ens tidigare dagsintag har varit, men varken jag eller Frida är ett fan av att räkna kalorier och det känns som att man tar det hela till en mycket seriösare nivå då vilket vi inte är beredda att göra. Vårat mål är att bygga muskler och få dem synligare vilket man får när man deffar eftersom att man oftast går ner i kroppsfett som resulterar i vikt. Vill verkligen påpeka att vi inte är ute efter att tappa kilon hit och dit utan verkligen för att bygga muskler! 

Även fast vi inte räknar kalorier så vill vi gärna göra det här med kosten ordentligt och har därför valt bort att äta vissa saker. Sötsaker som godis, fikabröd, läsk mm äter vi inte längre. Vi har minskat intaget av kolhydrater (vitt bröd, ris, potatis, pasta) och ökat intaget av protein (fet fisk, kyckling, kött). Många väljer att ta bort kolhydraterna helt vilket jag ser som fullkommligt omöjligt då jag behöver kolhydraterna speciellt innan innebandyträning för att orka och kunna hålla humöret uppe. Frukt och grönsaker åt jag redan mycket innan, men har även där ökat intaget. Här är lite saker som jag har börjat äta nu (och hoppas på att jag kommer fortsätta att äta efter deffen); mer kyckling (det bästa som finns), kvarg, hallon, blåbär, avokado, bulgur, nötter, mörkt fullkornsbröd samt gröt. 

Har hållt på med detta nu sen förra måndagen (3dje Mars) och tycker faktiskt att det fungerar väldigt bra. För mig är det allra jobbigaste att hålla mig borta från godiset och bemästra mitt galna sötsug men det blir enklare när man väl har bestämmer sig. Brukar försöka tänka att den där godisbiten inte är värt det jag redan har kämpat mig igenom, och att t.ex. förra veckan då skulle vara helt förjäves. Jag planerar att fortsätta med detta fram till 1 Maj och unna mig lite godis på påsklovet. Sen är det bara att hoppas på att det ger resultat!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas